Zdrowe odżywianie – od czego zacząć?

zdrowe jedzenieZarówno w mediach, jak i w codziennych rozmowach dużo czasu zajmuje dyskusja na temat zdrowego trybu życia i właściwego sposobu odżywiania. Czy jest to aż tak ważne? Oczywiście, że tak! Jedna z podstawowych czynności życiowych, jaką jest jedzenie, w istotny sposób wpływa na nasz organizm, a co za tym idzie, również na nasze samopoczucie oraz wygląd.

Zdrowe odżywianie dla nowicjuszy

Istnieje kilka zasad, które będą pomocne przy zmianie naszej diety, jednak najważniejsze na początek musi być pozytywne nastawienie i chęć zmiany. Pamiętajmy, że całkowite przekształcenie naszych jedzeniowych przyzwyczajeń nie musi się dokonać w jeden dzień. Dla większości fanów fast foodów i niezdrowego jedzenia stanowi to wyzwanie, dlatego warto poświecić trochę czasu na odpowiednie przygotowanie się.

W zdrowej diecie bardzo istotna jest regularna ilość posiłków, powinno być ich 4-5 w ciągu dnia. Z tego względu wybierając się na zakupy warto mieć przygotowany plan dań i listę potrzebnych produktów, a do koszyka zamiast ziemniaków włożyć kaszę lub ryż oraz zaopatrzyć się w pełnoziarniste makarony, nasiona i naturalne przyprawy. Posiłki należy spożywać co 3-4 godziny. W ten sposób zwiększamy nasz metabolizm i dostarczamy ciału potrzebnej energii na cały dzień.

W tym dziale  Pożywne śniadanie to podstawa dobrze rozpoczętego dnia

Postawmy na warzywa

Najważniejszym składnikiem zdrowej diety są warzywa. Powinniśmy zadbać, aby były częścią każdego posiłku. Dzięki temu uzupełniamy potrzebne naszym organizmom witaminy, a także zmniejszamy ryzyko zachorowań między innymi na cukrzycę i zawał serca. Obok warzyw kluczowym elementem diety jest woda. Wydaje się to oczywiste, jednak często zapominamy o tym w ciągu dnia. Dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu (woda między innymi przenosi substancje odżywcze) należy codziennie spożywać 1,5-2 litry płynów, dodatkowo kolejny litr przypadający na godzinę wysiłku fizycznego, w celu wyrównania płynów w organizmie.

Czy jedzenie fit musi być nudne?

Absolutnie nie! Zdrowe jedzenie wcale nie oznacza, że musimy wyrzekać się przyjemności. W przygotowaniu posiłków możemy sięgać po produkty spożywcze ze wszystkich kategorii, jednak należy pamiętać o ograniczeniu wyrobów cukierniczych, produktów sztucznych i przetwarzanych (ze względu na wysoką zawartość konserwantów i tłuszczy), soli, ponieważ jest ona naturalnym składnikiem produktów, a smażenie zamienić na pieczenie, dzięki czemu zredukujemy niepotrzebne spożycie tłuszczu.

Eksperymentujmy ze smakami

Kiedy wiemy już, co jest zdrowe, a co nie, warto próbować nowych smaków w kuchni. Naturalne produkty dają duże pole do kulinarnych popisów. Jeżeli początkowo nie czujemy się pewni, warto skorzystać z rad bardziej doświadczonych, poprzez czytanie blogów kulinarnych lub książek kucharskich bazujących na zdrowej diecie. Z czasem eksperymentowanie się w kuchni staje się frajdą i ciekawym sposobem na spędzenie czasu z rodziną i przyjaciółmi.

W tym dziale  Jaki makaron jest najzdrowszy?

Zdrowe jedzenie każdego dnia

Każde zmiany przyzwyczajeń mogą być początkowo trudne, ponieważ wymagają pewnych wyrzeczeń, jednak w przypadku zdrowego odżywiania jest to zmiana jak najbardziej na plus. Aby pomóc sobie przyzwyczaić się do nowego trybu życia i uniknąć pokus jedzeniowych, zawsze miejmy przy sobie zdrową przekąskę, która pozwoli nam spokojnie doczekać kolejnego pysznego i zdrowego posiłku.