Praktyczne rowery miejskie

 

Rowery miejskie poza zaletami estetycznymi, stanowią bardzo wygodny środek transportu do pracy, na uczelnię, czy spotkanie w kawiarni – miejsc znajdujących się w ścisłym centrum dużych ośrodków miejskich. Doskonale sprawdzają się przy jeździe po asfalcie i chodniku. Poruszając się po mieście takim jednośladem, znika problem korków, ścisku w zatłoczonych tramwajach i długiego czekania na przystanku. Jakie się główne typy rowerów miejskich i dlaczego warto zdecydować się właśnie na taki środek transportu?

 

Klasyk wśród rowerów miejskich – „Holender”

 

Bicykl powinien być przede wszystkim komfortowy w użytkowaniu. Tradycyjny rower miejski tzw. „Holender” jest bardzo wygodny ze względu na szerokie siedzenie, potocznie nazywane kanapą. Dzięki dużemu kątowi nachylenia rowerzysty na poziomie 90%, jazda na tym klasycznym jednośladzie jest jeszcze bardziej przyjemna, ze względu na wyprostowaną pozycję kierującego. Niska rama celowo zaprojektowana przez konstruktorów w taki sposób, umożliwia szybkie wsiadanie i zsiadanie z roweru, co ma znaczenie w miejskim terenie o ponadprzeciętnym natężeniu ruchu. Jest to duże udogodnienie dla kobiet, które lubią jeździć na rowerach miejskich w dłuższych sukienkach.

rower holender

Typowy „Holender” wyposażony jest w 28 calowe koła z szerokim bieżnikiem, doskonale dostosowanym do twardych powierzchni. Dzięki błotnikom nie zabrudzimy odzieży nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych. Oświetlenie zasilane przez dynamo pozwala na bezpieczną jazdę po zmroku. W przypadku tego typu przedstawiciela rowerów miejskich nie tyle liczy się prędkość poruszania, co wygoda i przyjemność z jazdy. Zaletą „Holendra” jest także solidny, wzmacniany bagażnik, na którym bez problemu możemy przewozić pasażera. Standardowy przedział wagowy tego typu rowerów to 18 – 22 kg.

W tym dziale  Trekking na dwóch kółkach

 

Szybkie rowery miejskie

 

Jest to bardziej lekki i zwrotny jednoślad, w porównaniu do tradycyjnego holenderskiego roweru. Aby szybko poruszać się po miejskich ulicach, jednoślad powinien ważyć około 11 kg w podstawowej wersji, a nie więcej niż 15 kg w zestawie z błotnikami, oświetleniem oraz bagażnikiem. Rama szybkiego roweru zwykle jest ze stopu aluminium, co zapewnia pojazdowi niższą wagę ogólną. To dobry wybór dla rowerzystów, którym zależy na szybkim dotarciu do celu.

Rowery miejskie charakteryzują się tym, że są zbliżone do modeli crossowych i szosowych, ale ich osprzęt jest przeznaczony typowo do poruszania po mieście. Siodełko umieszczone ponad poziomem kierownicy sprawia, że pozycja rowerzysty jest bardziej pochylona, umożliwiając użytkownikowi bardziej dynamiczną jazdę. Opony są gładkie i wąskie – beton, asfalt to ich żywioł. Typ szybki roweru miejskiego wyposażony jest zwykle również w hamulce tarczowe.

 

Ile kosztują rowery miejskie dobrej jakości?

 

Nie warto kupować jak najtańszych modeli, bo niska cena to także niska jakość. W przypadków jednośladów holenderskich minimalna kwota, jaką powinniśmy z jaką powinniśmy się udać do salonu rowerowego to 1600 złotych. Szybkie rowery miejskie wiążą się z nieco większym wydatkiem, 2000 – 2500 złotych to absolutne minimum, jeżeli zależy nam na pojeździe z porządnym osprzętem. Jeśli nie dysponujemy zbyt dużym budżetem, dobrym wyjściem jest zakup używanego bicykla. Zadbany egzemplarz w dobrym stanie możemy ustrzelić za 2/3,a nawet połowę normalnej ceny.

W tym dziale  Chwyty rowerowe

 

Rowery miejskie bez względu na wybrany typ, są funkcjonalnymi, wygodnymi i stylowymi jednośladami, idealnymi do poruszania w miejskiej dżungli.