Zdrowe artykuły dla dzieci – co kupować?

Każdemu rodzicowi zależy na tym, żeby wybierać same zdrowe artykuły dla dziecka. Jednak nie zawsze mamy pewność jakie produkty są najlepsze dla malucha. Na dodatek codziennie widzimy reklamy, z których każda przekonuje, że dana propozycja jest stworzona z myślą o dzieciach. Czym należy się kierować podczas robienia zakupów dla naszej pociechy?

Jak można się zorientować, które artykuły są zdrowe dla dzieci?

Układając codzienne menu malucha powinniśmy kierować się wiedzą na temat zasad odżywiania dzieci w danym wieku, a także zdrowym rozsądkiem. Oczywiście warto brać również pod uwagę ogólne zalecenia, które dotyczą sposobu wybierania konkretnych produktów. Pamiętajmy o tym, że w przypadku dzieci mogą wyglądać one nieco inaczej, niż dla dorosłych.

Żeby mieć pewność, że nasze dziecko otrzymuje wszystkie potrzebne składniki odżywcze i to w najlepszej formie, warto porozmawiać z pediatrą lub poszukać książek oraz artykułów na ten temat. Najlepiej dowiedzieć się jakie rodzaje produktów, z każdej kolejnej grupy żywności, są odpowiednie dla dziecka, a także jak komponować poszczególne posiłki. Wtedy znacznie łatwiej będzie zrobić listę z zakupami pod kątem malucha.

Jakie artykuły są zdrowe dla dzieci?

Kupując zdrowe artykuły dla dzieci bierzmy pod uwagę skąd one pochodzą. Na pewno lepiej kupić chleb w małej piekarni, niż w supermarkecie. Jaki powinien to być chleb? Powszechnie wiadomo, że najzdrowsze są produkty pełnoziarniste, jednak dla małych dzieci mogą być one zbyt ciężkie. Dlatego zanim zaproponujemy maluchowi pieczywo żytnie razowe, zacznijmy od mieszanego pszenno-żytniego czy grahama. Biała, pszenna bułka od czasu do czasu również nie zaszkodzi. Warto stawiać na różnorodność i obserwować dziecko. Jeśli nie ma żadnych problemów z brzuszkiem, wówczas można powoli wprowadzać pełnoziarniste pieczywo, makarony oraz inne produkty zbożowe. Dotyczy to również płatków. Nie kupujmy przetworzonych i słodzonych płatków śniadaniowych. Chociaż po obejrzeniu reklam telewizyjnych dziecko może nas na to namawiać, lepiej przekonać je do płatków pszennych, żytnich, owsianych, jęczmiennych czy orkiszowych.

W tym dziale  Pielęgnacja cery trądzikowej

Koniecznie uczmy dziecko od małego jedzenia kaszy. Szczególnie zdrowa jest kasza jaglana, gryczana i jęczmienna. Warto serwować maluchowi również brązowy ryż, chociaż tutaj obowiązuje podobna zasada, jak z pieczywem. Możemy zacząć od ryżu białego i powoli przechodzić na naturalny.

Jakie mięso i wędliny są odpowiednie dla dzieci? Przede wszystkim dobrej jakości, świeże oraz chude. Najlepiej wybierać drób, cielęcinę, wieprzowinę, wołowinę. Jeśli chodzi o wędliny trzeba czytać etykiety pod kątem zawartości substancji chemicznych.  Co jakiś czas warto przygotować na obiad morską rybę, zamiast mięsa. Jednak nie kupujmy raczej gotowych paluszków rybnych.

Jeśli dziecko nie ma uczulenia na nabiał, to w jego codziennej diecie powinny znaleźć się sery, zwłaszcza półtłusty twaróg oraz ser żółty w rozsądnych ilościach. Lepiej nie kupować serów topionych oraz słodkich serków smakowych. Podobnie jest z jogurtami – wybierajmy te naturalne i bez mleka w proszku.

Do ukończenia przez dziecko roku nie należy podawać mu mleka krowiego, potem można powoli próbować. Kupujmy mleko pasteryzowane, nie UHT, a najlepiej z ekologicznych gospodarstw wiejskich. Tylko trzeba je wtedy zagotować przed podaniem.

Na liście zdrowych artykułów dla dzieci bez wątpienia powinna znaleźć się większość warzyw i owoców. To źródło naturalnych witamin i składników mineralnych. Starajmy się, aby maluch jadł przede wszystkim te warzywa i owoce, na które jest akurat sezon. Najlepiej, aby pochodziły z polskich, ekologicznych upraw. Uwaga na soki owocowe. Do wielu z nich dodawany jest cukier i syrop glukozowo-fruktozowy, których nadmierne spożycie może być przyczyną otyłości oraz problemów z zębami.

W tym dziale  Historia soczewek kontaktowych

Do posiłków, które podajemy dziecku należy dodawać odrobinę tłuszczu, w postaci oliwy z oliwek, oleju rzepakowego lub słonecznikowego, masła, nasion słonecznika, pestek dyni, sezamu, orzechów i migdałów.

Dzieci uwielbiają słodycze. Jednak starajmy się ograniczać ich ilość, a także przygotowywać je samodzielnie. Najlepiej używać wówczas miodu, syropu klonowego, suszonych owoców i bakalii.