Rodzaje mąki, która jest najzdrowsza

Odżywianie

Rodzajów mąki jest naprawdę dużo. Codzienną dietę warto wzbogacać o różne rodzaje mąki. Taką z pełnego przemiału, którą rzadko kupujemy, możemy dodawać do ciast, placków i naleśników, co jest prostym i smacznym sposobem na zdrowsze odżywianie. Która mąka jest najzdrowsza? Jak jej używać?

Czy mąka powinna być biała?

Mąka to na ogół zmielone ziarna zbóż – żyta, pszenicy, prosa, owsa, czy ryżu. Ziarno przed zmieleniem może być w różnym stopniu oczyszczone z zewnętrznej części, a im mniejszy stopień oczyszczenia, tym lepsza mąka, gdyż skórki zawierają najwięcej wartościowych składników odżywczych: soli mineralnych, witamin, błonnika. Z mocno oczyszczonych ziaren robi się puszystą mąkę białą. Mąka z pełnego przemiału jest ciemna, wypieki z niej wychodzą cięższe i zbite. Taki produktem jednak można się łatwo najeść, gdyż złożone węglowodany zawarte w łupce uwalniają energię stopniowo, nie powodując gwałtownego wzrostu cukru we krwi. Oznaczenie typu mąki, jakie znajdujemy na opakowaniach, to zawartość substancji mineralnych w 100 g mąki. Mąka typu 450 zawiera ich zaledwie 0,45 proc. zaś typ 3000 już 3 proc.

Rodzaje mąki pszennej i żytniej oraz ich zastosowanie

W sklepach najczęściej kupimy mąkę typu 450 (tortowa), która nadaje się do wypieków półkruchych i biszkoptów. Mąki oznaczone numerami do 550 stosuje się do wypieków, typ 750 jest idealny do ciasta na pizzę, a typ 1400 to mąka sitkowa, którą stosuje się do wypieku chleba. Typ 1850 to pełnoziarnista mąka graham, typ 2000 to produkt razowy, z którego robi się pełnoziarniste pieczywo. Mąkę żytnią stosuje się do wypieku chleba żytniego. Ta typu 580 i 650 jest stosowana do wypieku jasnego chleba żytniego i pieczywa mieszanego, typ 1850 jest bazą do wytworu chleba razowego.

Do czego używa się mąki pszennej?

Mąka pszenna (także orkiszowa) i żytnia to mąki chlebowe. Używa się ich samodzielnie, bądź z dodatkiem innych mąk. Pozostałe, niechlebowe, najczęściej stosowane są do wzbogacania wypieków pszennych lub żytnich: udoskonalają smak, poprawiają konsystencję. Kleisty gluten, który zawiera taka mąka, nadaje ciastu kształt, sprawia, że ładnie rośnie i nie kruszy się po upieczeniu. Tego typu mąka jest dobrym źródłem energii – jej biały typ zawiera przede wszystkim węglowodany, białko, niewielkie ilości błonnika, wapnia, żelaza, a ta wyższych typów jest ponadto dobrym źródłem magnezu i witaminy A. Do tej samej rodziny co pszenica należy orkisz, który zawiera jednakże więcej białek, witamin i składników mineralnych.

Która mąka jest zdrowsza?

Wyroby z mąki żytniej są mniej kaloryczne, dlatego poleca się je osobom dbającym o wagę. Najlepsza jest mąka razowa, która zawiera więcej magnezu, a do tego fosfor, potas, miedź mangan, selen, kwas foliowy, witaminy z grupy B. Jest za to bardziej ciężkostrawna od pszennej, a wypieki z niej są bardziej zbite. Jako dodatek do mąk chlebowych stosuje się też mąki z innych zbóż. Mąka z prosa jest bogata w witaminy, minerały i białko, ale o niewielkiej ilości glutenu łączy się na ogół z mąką pszenną. Mąka jęczmienna wzbogaci smak pieczywa żytniego i pszennego, ale samodzielnie występuje rzadko, bo wypieki z niej są ciężkie i zbite. Osoby, które chorują na celiakię lub mają uczulenie na gluten mogą sięgnąć po mąkę kukurydzianą, która ma miałką konsystencję, jest lekkostrawna i bogata w witaminy A, E, z grupy B, a także magnez, selen czy kobalt. Na półkach sklepowych znajdziemy wiele rodzajów mąk. Zamiast tradycyjnie sięgać po mąkę pszenną kupmy choćby orkiszową czy kukurydzianą, by spróbować nowych smaków.

Author

Related Articles

Leave a comment

Search

Back to Top