Chwyty rowerowe

Chwyty rowerowe (z ang. grip) nakładane są na kierownicę, a jest to jeden z najmniej rzucających się w oczy komponentów roweru. Warto jednak im się przyjrzeć, gdyż jest to przecież, po pedałach i siodełku, nasz trzeci punkt styku z rowerem. Od doboru chwytów zależy zarówno i bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy. Jak więc wybrać gripy?

Zasady wybierania chwytów rowerowych

Chwyty rowerowe muszą przede wszystkim zapewnić pewne trzymanie kierownicy. Ważne jest tłumienie drgań, na które narażone są nasze dłonie, by wielogodzinna jazda terenowa nie stała się koszmarem. Jak więc dobrać je odpowiednio? Większość chwytów ma przekrój okrągły lub wielokątny wpisany w okrąg. Od kilku lat dostępne są chwyty tzw. ergonomiczne. Ich kształt odpowiada ułożeniu dłoni na kierownicy. Są spłaszczone i wygięte, a mocno wydłużona część tylna podpiera całe śródręcze. Dobór zależy od wielkości dłoni i powierzchni, jaką chcemy wykorzystywać do rozłożenia naszej masy spoczywającej na gripie. Aby jeszcze zwiększyć ich ergonomię, producenci różnicują zastosowane materiały w zależności od miejsca kontaktu. Niektórzy producenci integrują chwyty rowerowe z mniejszymi lub większymi rogami. Dobierając grip, pamiętajmy, że musi przede wszystkim zapewnić maksymalnie pewne trzymanie kierownicy.

W tym dziale  Czy ćwiczenia w wodzie są skuteczne w rehabilitacji kolan? Badania i opinie ekspertów

Z jakich materiałów robi się chwyty rowerowe?

Do wykonania tej części chwytów rowerowych, która ma kontakt z dłonią, producenci stosują różne materiały. Najlżejsze w całości wykonane są z pianki lub gąbki. Wykazują się bardzo dobrym tłumieniem drgań i zapewniają pewny uchwyt, ale nasiąkają wodą i potem i nie są zbyt trwałe. Wadom tym zapobiega dodanie zewnętrznej warstwy z tworzywa sztucznego (np. kevlar, siateczka) lub skóry naturalnej. Bardzo popularnym materiałem na chwyty są różne rodzaje gumy. Aby zwiększyć z jednej strony pewność chwytu, a z drugiej tłumienie drgań, często spotykane jest łączenie gum o różnych twardościach lub dodawanie wkładek żelowych. Wiele gripów ma na powierzchni wytłoczony wzór, który poprawia uchwyt, zapobiega ślizganiu spoconych dłoni i ułatwia odprowadzanie wilgoci.

Jak się mocuje chwyty rowerowe?

Większość chwytów rowerowych ma około 130 mm szerokości. Jednak jeżeli w rowerze mamy manetki obrotowe lub chcemy założyć rogi, to musimy zastosować chwyty węższe. Chwyty z pianki, gąbki i część gumowych łatwo skrócić. Aby założyć zwykłe gripy na kierownicę, trzeba zastosować, któryś z „patentów” na poślizg. Wystarczy zmoczyć kierownicę i wnętrze chwytu wodą lub spryskać od środka lakierem do włosów, aby łatwo go nasunąć. Po wyschnięciu grip będzie mocno trzymał się kierownicy. Do zdejmowania warto zaopatrzyć się w strzykawkę z igłą. Potem wystarczy w kilku miejscach przekłuć chwyt i wstrzyknąć po kilka kropli wody. Takich problemów nie spotkają ci, którzy zdecydują się na chwyty rowerowe ze specjalnymi obejmami. Dzięki małym śrubom imbusowym po łatwym założeniu na kierownicę można zacisnąć obejmę zyskując bardzo pewne mocowanie.

W tym dziale  Rowerem w daleką drogę - przydatne akcesoria

Chwyty rowerowe to jeden z najtańszych elementów roweru, więc dobranie odpowiednich metodą prób i błędów nie będzie zbyt kosztowne. Pamiętajmy, że gripy należy często zmieniać, gdyż nasiąkają potem, co jest pożywką dla rozwoju bakterii.